A világot alapjaiban megrengető események mindig is kedveztek a hamis prófétáknak és hamis próféciáiknak. Nehéz idők mindig több szélsőséget hoznak a felszínre pozitív és negatív értelemben is. Egyrészt új hősök támadnak, másrészt az új helyzettel visszaélők száma is növekszik. Testi és lelki téren is megjelennek azok, akik hasznot remélnek az új időszakban. Aztán jönnek azok a mindent tudók, akik megmagyarázzák, hogy semmi sem az, aminek látszik. Gyakorlatilag az ikertornyok ledőlése óta egyre inkább népszerűek az „alternatív” megfejtései az eseményeknek. Az összeesküvés elméletek szerint különböző titokzatos érdekcsoportok (többnyire persze hogy a zsidók) mozgatják a láthatatlan szálakat, és azt állítják, ez a járvány is, ami most zajlik, tulajdonképpen egy nagyobb, globális célt szolgál, el lett tervezve, a központi média manipulálja az egész tájékoztatást, mert céljuk tömegpszichózis és félelemkeltés, hogy aztán egyéb titkos célokat valósítsanak meg a gonosz háttérhatalmak. Ezek még részben csak a mindent megfejtő, alternatív teóriákat lelkesen felkaroló világiak „próféciái”. Erre jön rá a Biblia prófétai üzenetét kutató kereszténység a saját összeesküvés elméletekbe integrált bibliai fordulatokat és eseményeket hangoztató, sokszor mindent magabiztosan tudó világképével. Bármiből (és annak ellenkezőjéből) képesek összerakni a Fenevad bélyegét, és fogadkoznak, hogy azt biztosan nem veszik fel.
Semmi meglepő nincs azon sem, hogy Amerikában, a szabad fegyverviselés hazájában, megugrott a fegyvereladások száma, hiszen az emberek fizikai biztonságukat is féltik az egészségük mellett. (Kíváncsi lennék, ott az úgynevezett keresztények mennyire veszik a fegyvereket, vagy azért eszükbe jut Jézus mondata a két kardra: „elég”.)
A lelki téren felbolydult élet rég elfelejtett „próféciákat” is előhúz elő a fiókokból, amelyekről azt hittük, hogy már a múltéi, emellett persze újak is születnek, a legsötétebb apokaliptikus jövőt felvázolva, néha az ószövetségi próféták hangvételét is túlszárnyaló stílusban. Volt olyan hitszónok, aki csak saját korábban elmondott mondataira utalt vissza, mint a mostani járványban beteljesült prófécia. Nem volt nehéz dolga, annyit beszél, mint öt másik, valamit mindig találhat saját mondatai között, bármi is történjen. Hozzám is sok írás érkezett, volt, hogy naponta több is szembejött, nemcsak a hírfolyamban, hanem személyes kérdéseken keresztül is. Be kell valljam, a nagy részét nem olvastam, és amelyikbe belekezdtem, azt is megbántam vagy legfeljebb az érintett területhez kapcsolódó (negatív) elképedésemet szélesítettem még tovább.
Szeretnék megmutatni néhány jól működő bibliai alapelvet, amellyel megkímélhetjük magunkat a hamis próféciáktól, a tökéletesnek látszó keresztény köntösbe bújtatott alternatív magyarázatoktól, és időnket és energiánkat értelmesebb olvasásra illetve tanulmányozásra fordíthatjuk.
A hamis próféciák széles repertoárja a saját kútfőből származó nagyot mondástól és hasbeszédtől, egészen az ördögi jövendőmondásig terjed. Persze ez sem egy olyan terület, amivel a hívőnek érdemes játszadozni, hiszen végső soron az ördög a hazugság atyja, el akar hitetni minket vagy legalábbis tévúton tartani éretlenségben, kiskorúságban, hogy sose nőjünk fel, gyermekek maradjunk a hitben, akiket ide s tova hány a hab, és hajt a tanításnak akármi szele, hogy ne jussunk el mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő kornak mértékére: (Ef. 4:13-14)
Az első hamis prófécia gyakorlatilag egyidős az emberrel, hiszen Éva hallotta a kígyótól. A próféciában a kígyó (Sátán) megnyugtatta, hogy nem az történik vele, ha eszik a fáról, amit Isten mondott, hanem valami egészen más, jó dolog. Természetesen nem úgy lett, ahogy a hamis ígérete elhangzott. Azóta a Sátán ugyanilyen módon ferdíti el az üzenetek tartalmát, átváltoztatván magát a világosság angyalává, összezavarva sok hívő számára az Írás egyébként világos üzenetét a jövő eseményeivel kapcsolatban. Ebben a bevezető összefoglalóban szeretnék pár állítást tenni a teljesség igénye nélkül a témánkkal kapcsolatban. A későbbiekben ezek közül néhány részletes kifejtésre kerül.
Fontos bibliai elvek próféták és próféciák megvizsgálásában
- A bibliai próféciák beteljesültek és beteljesülnek (szemben a mai „próféciákkal”).
- A bibliai próféták tesztelhetőek voltak korukban.
- A bibliai próféciák – amennyiben mondanivalójuk aktuálisan az akkor élőkhöz szól – eljutnak a címzetthez (lásd pl. Ninive).
- A bibliai próféciák rendelkeznek magyarázóval (prófétával), aki segít a címzetteknek megérteni a próféciát, álmot (ld. egyiptomi fáraó – József vagy Dániel szolgálata Nebukadnezár és a többi uralkodó felé).
- Mivel a kinyilatkoztatás/kijelentés Izraelre lett bízva, a próféták (Ábrahám elhívása óta) zsidók. Róma 6:1-2: Mi tekintetben különb hát a zsidó? vagy micsoda haszna van a körülmetélkedésnek? Minden tekintetben sok. Mindenek előtt, hogy az Isten reájok bízta az ő beszédeit.
- Bálám és a hamis prófétai szolgálat (ezt a későbbiekben részletesen kifejtjük).
- Nem volt Izrael házától és szövetségétől függetlenül működő igaz próféta a mózesi törvények idején.
- Csak ószövetségi próféták és a nyomorúság prófétái szólnak a nemzetekhez intő esetleg támogató üzenetet.
- Ebből következik, hogy Keresztelő János és Illés (a Messiás második eljövetele előtti megjelenése) között nincsen prófétai üzenet a nemzetek számára. Számunkra most az evangélium prófétai üzenete illetve az újszövetségi írás az irányadóak. (Természetesen ez nem mentesít a héber írások ismeretétől, hiszen anélkül a progresszív kinyilatkoztatás csak félreérthető. Máté 11:13. Mert a próféták mindnyájan és a törvény Jánosig prófétáltak vala. 14. És, ha be akarjátok venni, Illés ő, a ki eljövendő vala.
- Az újszövetségi próféták, (akik szintén zsidók) kijelentései az Újszövetség rögzítéséhez és az egyház megalakulásához kapcsolódnak
- Az egyház az apostolok és próféták alapkövén épül fel. Ehhez a szűk körhöz tartozó személyek ajándéka speciális és az alap letételére szól. Nem átruházható az oldás és kötés tekintélye, amivel rendelkeztek.
- Az újszövetségi prófétáknak létezik egy tágabb köre (akik nem rendelkeztek az oldás és kötés hatalmával). Az ő beteljesülő kijelentéseik (pl Agabus) nem feltétlenül kötelező érvényűek. A hívőnek döntési, választási szabadsága volt még a prófécia ismerete után is.
- Minden újszövetségi hívő rendelkezik úgynevezett „prófétai szolgálattal”, amit köteles gyakorolni: a Jézusról szóló tanúságtétel. Ez az írott Ige összefüggéseire épülő magyarázó és kifejtő tanítás. Ezt a szolgálatot a közösség megítéli. Jel 19:10: Istent imádd, mert a Jézus bizonyságtétele a prófétaság lelke.
- A Szellemek megítélése szorosan kapcsolódik a prófétálás megítéléshez és minden hívő feladata (1 Ján. 4:1)
Biztos vagyok benne, hogy egyik-másik pont minimálisan egy szemöldökfelhúzást eredményezett az érdeklődő olvasónál. Néhány pontot mindenképpen szeretnék részletesen kifejteni, hiszen magyarázatra szorulnak. A sorrendem ebben teljesen önkényes.
A kifejtésre váró pontok közül most a 8. és 9. állítást szeretném részletesebben megfogalmazni.
Illés és János szerepének a megértéséhez először szükséges tisztázni azt a tanítványok által is feltett kérdést, hogy miért beszél az Írás először Illés eljöveteléről a helyreállítás előtt, és hogy illeszkedik ebbe a képbe János.
Péter, Jakab és János tanúja volt a történelem egyik legnagyobb eseményének, Jesua színeváltozásának. Látták az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének dicsőségét. Hallották az Atya megerősítését és bizonyságát. Látták megjelenni Jesua mellett Illést és Mózest, akik a törvényt és a prófétákat képviselték, akik bemutatták az életet a halál után, és Illés elragadtatása előre vetíti az egyház szentjeinek feltámadását és elragadtatását, a test átváltozását is. (Érdekesség, hogy Illés a mennyből jött feltámadott testben, amíg Mózes Ábrahám kebeléből spirituális testben. (Erről az állapotból részletesen lehet olvasni: A halál és a feltámadás közötti közbenső állapot című tanulmányban a honlapunkon) Miután a tanítványok Jesuával jöttek lefelé a hegyről, egy beszélgetésnek lehetünk tanúi. A tanítványok még nem értik Jesua halálát és feltámadását. Nem értik a Messiás két eljövetelét sem. A farizeusok és az írástudók tanítása szerint a messiási királyság előtt eljön Illés és mindent helyreállít. Ezért teszik fel a következő kérdést és kapják a választ Márk 9:11-13-ban:
11. És megkérdezték őt, mondván: Miért mondják az írástudók, hogy előbb Illésnek kell eljőnie? 12. Ő pedig felelvén, monda nékik: Illés ugyan előbb eljövén helyre állít mindent; de hogyan van az embernek Fiáról megírva, hogy sokat kell szenvednie és megvettetnie? 13. De mondom néktek, hogy Illés is eljött, és azt cselekedték vele, amit akartak, amint meg van írva ő felőle.
Az írástudók tanítása helyes volt a Malakiás 4:5-6 alapján:
5. Ímé, én elküldöm néktek Illést, a prófétát, mielőtt eljön az Úrnak nagy és félelmetes napja. 6. És az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét pedig az atyákhoz, hogy el ne jőjjek és meg ne verjem e földet átokkal.
Az Írás azonban nem említi Illést az első eljövetel előtt név szerint, hanem akkora egy előfutárt, egy követet ígér, név nélkül a Malakiás 3:1-ben:
1. Ímé, elküldöm én az én követemet, és megtisztítja előttem az útat, és mindjárt eljön az ő templomába az Úr, a kit ti kerestek, és a szövetségnek követe, a kit ti kívántok; ímé, eljön, azt mondja a Seregeknek Ura.
Ézsaiás 40:3-5: 3. Egy szó kiált: A pusztában készítsétek az Úrnak útát, ösvényt egyengessetek a kietlenben a mi Istenünknek! 4. Minden völgy fölemelkedjék, minden hegy és halom alászálljon, és legyen az egyenetlen egyenessé és a bérczek rónává. 5. És megjelenik az Úr dicsősége, és minden test látni fogja azt; mert az Úr szája szólt.
Mivel a tanítványok nem értették a Messiás két eljövetelét, ezért tették fel a kérdésüket: Miért mondják az írástudók, hogy előbb Illésnek kell eljőnie?
Keresztelő János tölti be a fenti próféciákat (Mal 3, Ésa 40) a Messiás első eljövetele előtt. De akkor mire utal Jesua azzal, hogy „Illés is eljött, és az cselekedtek vele, amit akartak, amint meg van írva őfelőle”? Hiszen Keresztelő János világosan megmondta, hogy nem ő Illés, és azt is, hogy milyen próféciának a betöltője ő maga a János 1:19-23-ban:
19. És ez a János bizonyságtétele, a mikor a zsidók papokat és Lévitákat küldöttek Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: Kicsoda vagy te? És megvallá és nem tagadá; és megvallá, hogy: Nem én vagyok a Krisztus. És kérdezék őt: Kicsoda tehát? Illés vagy-é te? És monda: NEM VAGYOK. A próféta vagy-é te? És ő felele: Nem. Mondának azért néki: Kicsoda vagy? Hogy megfelelhessünk azoknak, a kik minket elküldöttek: Mit mondasz magad felől? Monda: ÉN KIÁLTÓ SZÓ VAGYOK a pusztában. Egyengessétek az Úrnak útját, a mint megmondotta Ésaiás próféta.
A megoldás kulcsát Lukács evangéliumában olvassuk, amikor az angyal hírül adja Keresztelő János szolgálatát. Lukács 1:13-17 (kiemelés tőlem):
13. Monda pedig az angyal néki: Ne félj Zakariás; mert meghallgattatott a te könyörgésed, és a te feleséged Erzsébet szül néked fiat, és nevezed az ő nevét Jánosnak. És lészen tenéked örömödre és vigasságodra, és sokan fognak örvendezni az ő születésén; Mert nagy lészen az Úr előtt, és bort és részegítő italt nem iszik; és betelik Szent Lélekkel még az ő anyjának méhétől fogva. És az Izrael fiai közül sokakat megtérít az Úrhoz, az ő Istenükhöz. És ez Ő előtte fog járni AZ ILLÉS LELKÉVEL ÉS EREJÉVEL, hogy az atyák szívét a fiakhoz térítse, és az engedetleneket az igazak bölcsességére, hogy készítsen az Úrnak tökéletes népet.
János tehát volt az utolsó ószövetségi próféta, és szolgálatának része volt a királyok, vezetők megfeddése is. Valójában ezért szenvedett mártíromságot, mert megfedte Heródest (Máté 14). Fontos észrevennünk, hogy az Apostolok Cselekedeteiben, bár látunk prófétai szolgálatot, és kiemelkedő bibliai személyek kerülnek uralkodók és királyok elé, nem prófétálnak nekik és nem feddik őket. Tisztelettel hirdetik számukra az evangéliumot. Az egyetlen kivétel Pál esete, amikor megfeddi a főpapot, de úgy tűnik ez tévedés volt és elnézést kért tőle (Csel. 23:3-5). Valójában Pál arra utasítja a hívőket, hogy vessék alá magukat a világi tekintélyeknek (Róma 13:1-4). Amikor ezt írta Néró volt hatalmon. Isten nem küldött egyetlen prófétát sem Néróhoz.
Keresztelő János és Illés, illetve a két tanú eljövetele között nincs tehát prófétai üzenet a nemzetek felé. Isten haragjának a végső kiöntéséig minden hívő feladata az evangélium üzenetének a hirdetése a kereszt botrányán keresztül. Az újszövetségi prófétákat Isten a gyülekezetnek adta és a nemzetek számára. Az egyház ebben az időszakban a nagy küldetést tölti be Máté 28:19-20 szerint:
19. Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében, Tanítván őket, hogy megtartsák mindazt, a mit én parancsoltam néktek: és ímé én ti veletek vagyok minden napon a világ végezetéig. Ámen!
Érdekes tanulság a mostani járvány szempontjából is Agabus próféciája Csel 11:28-ban:
Felkelvén pedig egy azok közül, név szerint Agabus, megjelenté a Lélek által, hogy az egész föld kerekségén nagy éhség lesz; a mely meg is lőn Klaudius császár idejében.
Első hallásra ez hasonlít az ószövetségi próféciákhoz vagy a két tanúhoz Jelenések 11-ben. Azonban láthatunk egy jelentős különbséget. Az utóbbiak a pusztításokat és más csapásokat a nemzetekre történő csapásként hirdették Az ítéletet Isten küldte valamilyen viselkedés miatt pl. bálványimádás, és ez megtérést követelt. Az Apostolok Cselekedet 11 fejezet nem beszél ítéletről, tényként közli a dolgot. A rómaiak mindig bálványimádók voltak, de ez a tény nem kerül elő ebben az igében (Csel 11). Tehát nincs okunk nekünk sem ilyen ok-okozati összefüggés keresésére. A közösség is gyakorlati módon válaszol a kijelentésre:
29. A tanítványok pedig elhatározták, hogy a szerint, a mint kinek-kinek közöttük módjában áll, küldenek valamit segítségül a Júdeában lakozó atyafiaknak:
30. A mit meg is cselekedének, elküldvén a vénekhez Barnabás és Saulus keze által.
Egy uralkodót sem fedtek meg, Isten ítéletét sem emlegették. Mindenesetre Agabus üzenete beteljesedett.
Agabus másik próféciája szintén a gyülekezethez és Pál szolgálatához kapcsolódik (Csel 21:10-14):
10. Mialatt pedig mi több napig ott maradánk, alájöve egy Júdeából való próféta, névszerint Agabus. 11. És mikor hozzánk jött, vevé Pálnak az övét, és megkötözvén a maga kezeit és lábait, monda: Ezt mondja a Szent Lélek: A férfiút, a kié ez az öv, ekképen kötözik meg a zsidók Jeruzsálemben, és adják a pogányoknak kezébe.
12. Mikor pedig ezeket hallottuk, kérők, mind mi, mind az oda valók, hogy ne menjen fel Jeruzsálembe. 13. De Pál felele: Mit míveltek sírván és az én szívemet kesergetvén? mert én nemcsak megkötöztetni, hanem meghalni is kész vagyok Jeruzsálemben az Úr Jézusnak nevéért. 14. Mikor azért nem engedett, megnyugodtunk, mondván: Legyen meg az Úrnak akaratja.
Látjuk, hogy Pál a prófécia ellenére megy bizonyságot tenni, mert ez volt számára az első számú cél. Sem Agabus, sem más próféta nem szolgált pünkösd óta a nemzetek felé. Pál írásai beszélnek eljövendő ítéletekről, de ezek nem történnek meg a korszak vége előtt. Az eljövendő ítélet neve gyakran az Úr napja nevet viseli. Pál erről így ír:
1 Tessz. 5:2: Mert igen jól tudjátok ti magatok, hogy az Úrnak napja úgy jő el, mint a tolvaj éjjel.
Már ez az egy mondat hitelteleníti a mostani „próféták” erőlködéseit, hiszen világos, hogy Isten haragja számunkra ismeretlen időben lesz kiöntve. Addig a feladatunk a tanúságtétel.
Sem a korábbi újszövetségi próféták csoportja (Ef. 4), sem ez a kör nem tölti be az ószövetségi próféták szerepét, akik királyokat fedtek, nemzeteknek prófétáltak és Isten ítéletét hozták. A mostani próféták (Újszövetség) és „próféciák” a gyülekezetnek szólnak, és nincsenek Istennek küldöttei a nemzetekhez nagy nyomorúság időszakáig az evangélium prófétai üzenetén kívül.
Egyéb általános tapasztalatok
- Aki azt állítja, hogy tud valamit a jövőről, és magabiztos prófétai „megfejtéseket” ad, attól menekülni kell. Az egyháztörténelem bizonyítja, hogy a hívők minden újdonság kapcsán általában az Antikrisztust sejtették, próbálták beazonosítani a Fenevad bélyegét és hülyeségeket beszéltek. Tisztelet a kivételnek most sincs ez másként.
- Világi gondolkodók sokszor általánosságban jobban átlátják az eseményeket, mert komplexebben képesek értelmezni a történéseket. Persze a lényeg kimarad a felállított jövőképükből, ugyanakkor inspirálóbb a gondolkodásuk mint az úgynevezett prófétai iskolák jövőre vonatkozó hasbeszédei.
Aki eljutott idáig, és még továbbra is érdekli a témakör, a folytatást megtalálja a Facebookon Bibliatanitasok AriEL Hungary zárt csoportjában.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges